Kevään merkkejä on tälle yhteiskuntatieteilijälle ollut perinteisesti se, että haluttaa laittaa kaikki uusiksi: naama, kämppä, hiukset, vaatteet, aatteet… Oikeastaan koko elämä. Siivoaminen, järjestely, turhan hävittäminen, uudistaminen ja lajittelu ei ole koskaan tuntunut houkuttelevammalta ja tarpeellisemmalta kuin nyt. Tänä vuonna aloitin kevätsiivouksen pienestä ja konkreettisesta, ja uudistin vihdoin LinkedIn-profiilini. Tosin kesken se on vielä - kuten se oikeakin kevätsiivous.
Osallistuin viime viikolla YKA:n järjestämään webinaariin nimeltään
LinkedIn työnhaussa. Kouluttajana toimi LinkedIn-guruksikin tituleerattu Tom
Laine. Parituntisen aikana käytiin läpi kaikki LinkedInin peruskäsitteistä
profiilin optimointiin ja työnhakuun LinkedInin avulla ja sen sisällä. Yksi keskeinen
asia koulutuksessa oli löydettävyys eli se, kuinka taata, että oma profiili
nousee rekrytoijien hauissa ykköseksi - tai ainakin hakutulosten ykkössivulle. Alla kolme mieleenpainuvinta ja aika helppoa vinkkiä oman profiilin löydettävyyden parantamiseksi:
1. Älä laita profiilisi postinumeroa tai poista se sijaintitiedoista.
Rekrytoija saattaa käyttää paikkaspesifejä hakutermejä, kuten ”hr professional
helsinki” tai ”corporate social responsibility manager finland”. Tällöin, jos
paikkakunnakseen on määritellyt vaikkapa Rovaniemen, putoaa heti pois
hakutuloksista. Ja varmasti moni meistä haluaa tulla löydetyksi myös silloin, jos
unelmatyöhön aukeaa paikka jollain toisella paikkakunnalla tai alueella.
2. Valitse ja sijoita profiiliisi 3-5 avainfraasia, jotka kuvaavat
osaamistasi mahdollisimman konkreettisesti. Sijoita fraasit (tai ainakin osa
niistä) profiilissasi nimen alapuolella olevaan kenttään. Älä käytä fraaseja
kuten ”dynaaminen energinen tiimipeluri”, sillä kukaan ei varmasti käytä
tällaisia hakutermejä täyttäessään tiettyä työpaikkaa. Hyvä fraasi voisi olla esimerkiksi ”cost analysis specialist” tai
vaikkapa ”looking for new opportunities in marketing”
3. Profiilikuva on ehdoton. Älä missään nimessä piilota sitä. Myös
LinkedInissä feikkiprofiilit ovat yleistyneet, minkä vuoksi ajantasaisen kuvan merkitys
on kasvanut. Ajantasainen kuva tarkoittaa +- 20 kg/5 vuotta. Asianmukainen ja
ajantasainen kuva on myös luottamustekijä. Esimerkiksi nuoren näköinen ihminen
huomattavan pitkällä työkokemuksella voi herättää epäluottamusta.
Bonusvinkkinä haluan vielä jakaa pienen tarinan lähimenneisyydestäni. Tiedättehän, miten LinkedInissä näkee aina, kuka on vieraillut profiilissasi? Aikaisemmin keväällä benchmarkkasin (suom. stalkkasin) ihmisten
profiileja, ja vierailin useaan otteeseen mm. Tom Laineen profiilissa. Yhtenä
päivänä sainkin Tomilta viestin, joka kuului kuta kuinkin näin: ”Hei! Huomasin,
että olit vieraillut profiilissani. Oletko kiinnostunut kenties koulutuksistani
vai voinko olla jotenkin muuten avuksi?”. Aluksi "kiinnijääminen" nolostutti, mutta selitin syyni Tomille ja vaihdoimme muutaman aivan mukavan viestin. Viestittelyn jälkeen tajusin, että olin juuri oppinut aivan loistavan tavan verkostoitua ja antaa itsestä positiivinen ja aktiivinen kuva. Jatkossa laitankin aina
viestin perään, jos profiilissani vierailee joku verkostoni ulkopuolinen. Ties
mitä mahdollisuuksia siitä saattaakan avautua!
Anni
Ylipiessa
PS.
Jos oma kuva ei LinkedInissä tai CV:ssä jostain syystä miellytä, älä huoli!
Lapin yhteiskuntatieteilijät järjestää jäsenilleen ilmaisen CV-kuvaustapahtuman
ke 18.5. alkuillasta. Jokainen
osallistuja saa itselleen 1-2 potrettia vapaasti käytettäväksi esimerkiksi
LinkedIn-profiilissaan tai CV:ssä. Kuvat
ottaa loistava freelancer-valokuvaaja Saara Karttunen. Saaran kameranjälkeen
voit tutustua ja ihastua täällä: www.saarakarttunenphotosvideos.com
Paikka
ja aika tarkentuvat myöhemmin. Seuraa ilmoittelua!
PPS. Sanooko joku muukin LinkedIniä puheessa linkkedingiksi?
PPS. Sanooko joku muukin LinkedIniä puheessa linkkedingiksi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti