URAKKA

URAKKA

keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

LinkedIn-profiilin kevätsiivous


Kevään merkkejä on tälle yhteiskuntatieteilijälle ollut perinteisesti se, että haluttaa laittaa kaikki uusiksi: naama, kämppä, hiukset, vaatteet, aatteet… Oikeastaan koko elämä. Siivoaminen, järjestely, turhan hävittäminen, uudistaminen ja lajittelu ei ole koskaan tuntunut houkuttelevammalta ja tarpeellisemmalta kuin nyt. Tänä vuonna aloitin kevätsiivouksen pienestä ja konkreettisesta, ja uudistin vihdoin LinkedIn-profiilini. Tosin kesken se on vielä - kuten se oikeakin kevätsiivous.

Osallistuin viime viikolla YKA:n järjestämään webinaariin nimeltään LinkedIn työnhaussa. Kouluttajana toimi LinkedIn-guruksikin tituleerattu Tom Laine. Parituntisen aikana käytiin läpi kaikki LinkedInin peruskäsitteistä profiilin optimointiin ja työnhakuun LinkedInin avulla ja sen sisällä. Yksi keskeinen asia koulutuksessa oli löydettävyys eli se, kuinka taata, että oma profiili nousee rekrytoijien hauissa ykköseksi - tai ainakin hakutulosten ykkössivulle. Alla kolme mieleenpainuvinta ja aika helppoa vinkkiä oman profiilin löydettävyyden parantamiseksi:

1. Älä laita profiilisi postinumeroa tai poista se sijaintitiedoista. Rekrytoija saattaa käyttää paikkaspesifejä hakutermejä, kuten ”hr professional helsinki” tai ”corporate social responsibility manager finland”. Tällöin, jos paikkakunnakseen on määritellyt vaikkapa Rovaniemen, putoaa heti pois hakutuloksista. Ja varmasti moni meistä haluaa tulla löydetyksi myös silloin, jos unelmatyöhön aukeaa paikka jollain toisella paikkakunnalla tai alueella.

2. Valitse ja sijoita profiiliisi 3-5 avainfraasia, jotka kuvaavat osaamistasi mahdollisimman konkreettisesti. Sijoita fraasit (tai ainakin osa niistä) profiilissasi nimen alapuolella olevaan kenttään. Älä käytä fraaseja kuten ”dynaaminen energinen tiimipeluri”, sillä kukaan ei varmasti käytä tällaisia hakutermejä täyttäessään tiettyä työpaikkaa. Hyvä fraasi voisi olla esimerkiksi ”cost analysis specialist” tai vaikkapa ”looking for new opportunities in marketing”

3. Profiilikuva on ehdoton. Älä missään nimessä piilota sitä. Myös LinkedInissä feikkiprofiilit ovat yleistyneet, minkä vuoksi ajantasaisen kuvan merkitys on kasvanut. Ajantasainen kuva tarkoittaa +- 20 kg/5 vuotta. Asianmukainen ja ajantasainen kuva on myös luottamustekijä. Esimerkiksi nuoren näköinen ihminen huomattavan pitkällä työkokemuksella voi herättää epäluottamusta.

Bonusvinkkinä haluan vielä jakaa pienen tarinan lähimenneisyydestäni. Tiedättehän, miten LinkedInissä näkee aina, kuka on vieraillut profiilissasi? Aikaisemmin keväällä benchmarkkasin (suom. stalkkasin) ihmisten profiileja, ja vierailin useaan otteeseen mm. Tom Laineen profiilissa. Yhtenä päivänä sainkin Tomilta viestin, joka kuului kuta kuinkin näin: ”Hei! Huomasin, että olit vieraillut profiilissani. Oletko kiinnostunut kenties koulutuksistani vai voinko olla jotenkin muuten avuksi?”. Aluksi "kiinnijääminen" nolostutti, mutta selitin syyni Tomille ja vaihdoimme muutaman aivan mukavan viestin. Viestittelyn jälkeen tajusin, että olin juuri oppinut aivan loistavan tavan verkostoitua ja antaa itsestä positiivinen ja aktiivinen kuva. Jatkossa laitankin aina viestin perään, jos profiilissani vierailee joku verkostoni ulkopuolinen. Ties mitä mahdollisuuksia siitä saattaakan avautua!

Anni Ylipiessa

PS. Jos oma kuva ei LinkedInissä tai CV:ssä jostain syystä miellytä, älä huoli! Lapin yhteiskuntatieteilijät järjestää jäsenilleen ilmaisen CV-kuvaustapahtuman ke 18.5. alkuillasta. Jokainen osallistuja saa itselleen 1-2 potrettia vapaasti käytettäväksi esimerkiksi LinkedIn-profiilissaan tai CV:ssä. Kuvat ottaa loistava freelancer-valokuvaaja Saara Karttunen. Saaran kameranjälkeen voit tutustua ja ihastua täällä: www.saarakarttunenphotosvideos.com

Paikka ja aika tarkentuvat myöhemmin. Seuraa ilmoittelua!

PPS. Sanooko joku muukin LinkedIniä puheessa linkkedingiksi? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti